10 porad dzięki którym twój sen stanie się lepszy

wzw
  1. Wstawaj i kładź się spać o tej samej godzinie każdego dnia, nawet w weekendy.

    Nie jest żadną tajemnicą, że nasze organizmy zostały przystosowane do określonych zwyczajów. Pozwalają one zachować naszemu zegarowi biologicznemu pewien stały rytm.

  2. Upewnij się, że twoja sypialnia to miejsce, w którym możesz wygodnie wypocząć.

    Badania dość jednoznacznie wskazują, że chłodne oraz spokojne pomieszczenia znacznie lepiej oddziaływują na organizm człowieka w trakcie snu. Co więcej sypialnia, nie może być źródłem stresów i niepokojów.

  3. Sypialnia to miejsce wypoczynku, a nie rozrywki lub pracy.

    Jakimś sposobem zamieniliśmy nasze sypialnie w pomieszczenia uniwersalne. Cała elektronika musi zostać usunięta – telewizory, konsole do gier, komputery i inne gadżety mogą przeszkodzić ci w prawidłowym wypoczynku. Co więcej, nawet niewielka ilość światła może dać sygnał twojemu mózgowi do pobudki.

  4. Unikaj używek (zwłaszcza kofeiny, alkoholu i nikotyny) na 4-6 godzin przed zaśnięciem.

    Kofeinę można znaleźć w różnego rodzaju napojach – herbacie, kawie lub napojach energetyzujących. Jako stymulant kofeina działa przez nawet 6 godzin! Pobudzająco na organizm działa także nikotyna. Alkohol, choć może działać usypiająco sprawia, że sen jest zdecydowanie bardziej „rwany” i niespokojny.

  5. Nie rób drzemek w ciągu dnia.

    Im dłużej jesteśmy aktywni, tym bardziej chce nam się spać. Drzemka może wyprzeć potrzebę snu, ale także sprawi, że zaśnięcie wieczorem będzie znacznie trudniejsze. Osoby dorosłe powinny raczej wykorzystywać skonsolidowany czas bez żadnych dodatkowych godzin snu.

  6. Ćwicz codziennie, ale unikaj ćwiczeń na 4 godziny przed zaśnięciem.

    Pozostawanie aktywnym to znakomity sposób na zapewnienie sobie spokojnego snu. Należy jednak pamiętać, że intensywne ćwiczenia prowadzone tuż przed godzinami snu mogą znacznie utrudnić zasypianie.

  7. Przed pójściem spać, wykonuj czynności, które ułatwią Tobie zapadnięcie w sen.

    Podobnie, jak dzieci (pamiętasz bajki czytane przed zaśnięciem), osoby dorosłe powinny wykształcić określony zestaw zachowań, który mentalnie i fizycznie przygotuje do snu. Zachowania tego typu obejmują m.in.: czytanie, słuchanie kojącej muzyki i kąpiel.

  8. Jeżeli nie możesz zasnąć, nie walcz ze swoim łóżkiem – może przyczynić się to do powstania nowych kłopotów.

    Osoby ciągle godzinami przewracające się z boku na bok przed zaśnięciem powinny zastosować się do następującej rady: jeżeli nie możesz zasnąć, wstań z łóżka i usiądź na fotelu. Weź do ręki książkę lub po prostu posiedź w spokoju aż najdzie cię ochota na sen.

  9. Unikaj jedzenia i picie na kilka godzin przed pójściem do łóżka – może to powodować problemy ze snem.

    Dyskomfort związany ze zgagą lub ciągłymi wizytami w toalecie może zniszczyć twój sen. Najlepiej unikać takich sytuacji – jedzenie i picie na kilka godzin przed zaśnięciem nie jest najlepszym pomysłem.

  10. Wypoczynek to jeden z Twoich priorytetów – nie poświęcaj snu na rzecz innych aktywności.

    Twojemu organizmowi należy się szacunek i uwaga. W dzisiejszych czasach bardzo łatwo poświęcamy czas przeznaczony na sen na inne rodzaje aktywności. Praca, dzieci, dodatkowe zajęcia – bardzo łatwo się przepracować!

© 2018 Dobry sen. Wszystkie prawa zastrzeżone.