10 rzeczy, które zrujnują Twój sen

szczepienia na wirusowe zapalenie wątroby typu A
  1. Jedzenie dużych posiłków tuż przed pójściem do łóżka

    Nie ma nic gorszego niż suty posiłek spożyty na kilkadziesiąt minut przed pójściem do łóżka. Zgaga i częste wizyty w toalecie mogą sprawić, że twój sen zamieni się w koszmar.

  2. Przewracanie się z boku na bok na pół godziny przed zaśnięciem

    Jeżeli masz problem z zaśnięciem, gdy już leżysz w łóżku, najgorsze, co możesz zrobić to przewracać się bezustannie z boku na bok. Jeżeli podobne problemy powtarzają się przez dłuższy czas, może okazać się, że cierpisz na bezsenność.

  3. Spanie w otoczeniu, w którym jest zbyt gorąco lub duszno

    Ilu spośród nas potrafi zasnąć w pomieszczeniu, w którym palą się światła, gra zestaw hi-fi, a do łóżka wskakuje pies? Zapewne niewielu. Szczególnie istotna jest temperatura pomieszczenia, w którym przebywamy – jeżeli jest zbyt gorąco możemy doświadczyć problemów z oddychaniem.

  4. Przedłużone drzemki

    Choć niektóre kultury promują ten rodzaj wypoczynek (np. poprzez usankcjonowane w prawie siesty), drzemanie, gdy masz problemy z zaśnięciem może nie być najlepszym pomysłem. Drzemki zmniejszają twoją zdolność do zasypiania w nocy.

  5. Sypialnia jako salon

    Wypełnianie twojej sypialni kolejnymi sprzętami elektronicznymi: telewizorem, komputerem, konsolami do gier nie jest najlepszym pomysłem. Wszystkie sprzęty generujące światło mogą utrudniać zaśnięcie. Stąd – nie warto umieszczać przedmiotów tego typu w sypialni.

  6. Picie kawy (ewentualnie alkoholu) i palenie na kilka chwil przed pójściem spać

    Powinniśmy unikać zażywania wszelkiego rodzaju używek na 6 godzin przed zaśnięciem. Papierosy i kofeina (zawarta w kawie i napojach energetyzujących) działa pobudzająco na twój organizm, a alkohol pomimo rozluźniającego działania sprawia, że twój sen staje się zdecydowanie bardziej poszatkowany.

  7. Intensywny tryb życia

    Tryb życia prowadzony przez współczesnych nam ludzi sprawia, że znalezienie czasu na sen staje się coraz trudniejsze. Praca, dzieci i różnego rodzaju rozrywki – to wszystko może wpływać negatywnie na czas poświęcony wypoczynkowi.

  8. Intensywna aktywność na chwilę przed zaśnięciem

    Sen ma być czasem, w którym nasz organizm wypoczywa. Nie ma więc sensu przechodzić ze stanu intensywnego pobudzenia do snu – nasz organizm niezbyt dobrze znosi nagłe zmiany. Zamiast tego znacznie lepiej zająć się czymś innym – poczytać, posłuchać dobrej muzyki, wykąpać się.

  9. Uprawianie ćwiczeń fizycznych na moment przed pójściem do łóżka

    Chociaż codzienne ćwiczenia są zalecane przez większość lekarzy, wykonywanie ich tuż przed snem nie jest najlepszym pomysłem. Jak wspominałem wcześniej – nasz organizm nie znosi nagłych zmian i trudno mu się nagle przestawić z jednej czynności na drugą.

  10. Zmieniaj godziny, w których kładziesz się spać

    Jesteśmy stworzeniami nawykowymi i żadne z nas nie przeskoczy ograniczeń narzucanych przez naszą fizjologię. Ciągłe zakłócenia rytmu dobowego nie wpływają najlepiej na nasz organizm. Znacznie lepiej wysypiamy się, jeżeli zorganizujemy swój czas według określonych reguł.

© 2018 Dobry sen. Wszystkie prawa zastrzeżone.