Sposoby na spokojny sen

szczepienia żółtaczka Nieleczona żółtaczka cholestatyczna może wywołać groźne zapalenie wątroby

Sen to naturalna aktywność każdego człowieka. Kłopoty z zaśnięciem mogą być wyjątkowo frustrujące i przeszkadzać w podejmowaniu nawet najprostszych zadań. Jeżeli po przebudzeniu, nie czujesz się wypoczęty, być może warto pomyśleć o wprowadzeniu w życie sposobów radzenia sobie z bezsennością.

Mając kłopoty ze snem starsi ludzie na ogół wspominają czasy swojej młodości lub dzieciństwa. Znajduje to także odzwierciedlenie w powiedzeniach takich, jak: „zasnął jak dziecko”, „śpi jak nowo narodzony”. Oczywiście dzieci śpią znacznie dłużej od osób dorosłych, ale ma to związek z wieloma czynnikami. Gdy dorastamy, wraz z naszą psychiką zmieniają się także nasze ciała – pojawiają się problemy zdrowotne, stres, zmienia się szybkość przemiany materii. Do tego dochodzą także zmiany w rozkładzie dnia: pojawiają się dzieci, praca i inne zajęcia dodatkowe.

Co ciekawe, niektóre ze zmian uznawanych przez nas za patologiczne były czymś zupełnie normalnym w przeszłości. Istnieją na przykład ślady wskazujące dość wyraźnie na fakt, że okresy przebudzenia w środku nocy w przeszłości były uznawane za coś całkowicie normalnego. W tym czasie rozmawiano, jedzono, a nawet bawiono się (patrz: „Sen nocy letniej” Szekspira).

Najczęstsze przyczyny kłopotów ze snem

Najczęstsza przyczyna braku snu jest bardzo prosta i dość intuicyjna – brak zmęczenia. Wyobraź sobie, że leżysz 3 godziny w swoim łóżku przed godziną, o której zwykle kładziesz się spać. Oczywistym jest, że zasnąć nie będzie łatwo – ma to związek z dziennym rytmem naszego organizmu. Dostosowuje się on do dziennego rytmu naszych ciał. Jeżeli czas spędzony w łóżku będzie dłuższy od twojego dziennego zapotrzebowania na sen istnieje wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia u ciebie okresów przebudzenia. Kolejnym powodem zanikającej potrzeby snu są popołudniowe drzemki.

Bardzo często problemy ze snem występują w czasie epizodów zwiększonego stresu – przed prezentacjami, w wypadku śmierci ukochanej osoby, przed niezwykle ważnym testem. Niektóre substancje (kofeina, nikotyna) także mogą przyczynić się do powstania problemów z zasypianiem.

Niezwykle zaskakujący jest także wpływ jaki ma ekspozycja na światło słoneczne. Podobnie – uprawianie ćwiczeń fizycznych późnym wieczorem może rozbudzić cię do tego stopnia, że będziesz miał wyraźne problemy z zaśnięciem.

Dla osób z przewlekłą bezsennością, sama tylko przestrzeń sypialni na skutek wcześniejszego warunkowania może powodować kłopty z zaśnięciem. Ogólnie – przestrzeń, w której śpimy powinna być cicha i spokojna. By mieć spokojny sen lepiej nie wpuszczać do sypialni zwierząt domowych i wyłączyć wszelkiego rodzaju urządzenia elektryczne (takie, jak telewizory, czy laptopy).

Kolejnym czynnikami wpływającymi na jakość naszego snu są zajęcia, które poprzedzają pójście do łóżka. Jeżeli jesz lub pijesz (zwłaszcza alkohol!) zbyt późno możesz mieć problemy ze zgagą lub często wstawać w nocy, by udać się do toalety.

Oczywiście – problemy ze snem mogą wynikać z problemów ze zdrowiem. Oprócz chorób wiążących się z bólem lub z uciążliwym swędzeniem (jak np. ospa wietrzna), istnieje cały szereg schorzeń bezpośrednio połączonych ze snem: bezsenność, zespół bezdechu śródsennego, zespół niespokojnych nóg, czy zaburzenia rytmu całodobowego.

http://www.gsk.com.pl/produkty/Arixtra-75mg-06ml.html

Wyszukane przez:

  • sposoby na dobry spokojny sen
© 2018 Dobry sen. Wszystkie prawa zastrzeżone.